Wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie poprzedzone jest zawsze kontrolą właściwego organu.( art.59a ustawy Prawo budowlane). Przedmiotem tej kontroli są między innymi wyroby budowlane szczególnie istotne dla bezpieczeństwa konstrukcji i bezpieczeństwa pożarowego. W prawie budowlanym brakuje definicji „wyrobów szczególnie istotnych.” Oznacza to, że organ nadzoru budowlanego samodzielnie decyduje które materiały należą do tej kategorii (tzw. uznanie administracyjne). Można stwierdzić, że na pewno tego typu wyrobami będą uszczelnienia przeciwpożarowe, okablowanie itp. Jeżeli kontrola przeprowadzona przez organ zakończy się pozytywnie to nie ma przeszkód do wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Negatywne ustalenia kontroli materiałów budowlanych
Oczywiście inaczej jest gdy ustalenia kontroli są negatywne, tj. gdy organ stwierdzi, że zastosowanie materiały budowlane są nieprawidłowe np. nie spełniają norm, nie posiadają odpowiednich atestów itp. W taki wypadku organ może podjąć następujące działania:
- „Może uzależnić użytkowanie obiektu od wykonania w określonym terminie robót budowlanych. Jest to fakultatywne działanie organu na co wskazuje czasownik „może” (art. 59 ust. 2 Prawo budowlane).
- Obligatoryjnym działaniem organu jest natomiast wymierzenie kary. Kara stanowi iloczyn stawki opłaty, współczynnika kategorii obiektu budowlanego i współczynnika wielkości obiektu budowlanego. Stawka opłaty wynosi 500zł. Natomiast kategorie obiektów i współczynniki wymienione wyżej określa załącznik do ustawy Prawo budowlane.”
W razie stwierdzenia nieprawidłowości stosowanych materiałów karę oblicza się odrębnie za każde stwierdzone uchybienie. Ostatecznie kara stanowi sumę tak obliczonych kar cząstkowych. Organ wymierza karę w postanowieniu, które można zaskarżyć zażaleniem. Karę należy uiścić w terminie 7 dni. W razie zwłoki podlega ona egzekucji w postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Kara opisana wyżej jest działaniem obligatoryjnym organu. Będzie ona więc wymierzana zawsze inwestorowi gdy materiały budowlane okazały się nieprawidłowe. Będzie tak również wówczas gdy w momencie zakupu i wbudowania materiały budowlane spełniały wszystkie normy i posiadały atesty ale do chwili kontroli atesty te zostały wycofane. Niewątpliwie w takim wypadku nie można mówić o zawinieniu inwestora, kupił on bowiem prawidłowe materiały i nie mógł liczyć się z tym, że atesty będą wycofane. W takim wypadku najlepiej więc by inwestor jeszcze przed kontrolą obiektu zwrócił sam organowi budowlanemu uwagę na zaistniałą sytuację. Celowe byłoby wtedy przesunięcie terminu kontroli i zmiana materiałów budowlanych na zgodny z przepisami. Oczywiste jest, że często jest to niemożliwe lub nadmiernie kosztowne.
Z przyjemnością informujemy, że nasza kancelaria oferuje usługi konsultacji z doświadczonym prawnikiem specjalizującym się w prawie budowlanym. Zapewniamy indywidualne podejście do każdej sprawy oraz kompleksową i skuteczną pomoc w rozwiązaniu problemów związanych z budownictwem. Skontaktuj się z nami już dziś.