W toku przebudowy, budowy lub remontu drogi publicznej często zachodzi potrzeba przełożenia urządzeń lub obiektów nie związanych z zarządzaniem drogą lub ruchem drogowym (np. instalacje, przewody, sieć wod.-kan., itp.). Koszty wykonania takiego przełożenia są z reguły bardzo duże. Poniżej wskazano jaki podmiot jest zobowiązany do pokrycia tych kosztów.
Umieszczanie urządzeń w pasie drogowym
Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych wprowadza generalny zakaz umieszczania w pasie drogi urządzeń, przedmiotów i materiałów nie związanych z zarządzaniem drogą lub potrzebami ruchu drogowego (art. 39 ust.1 pkt.1).
Ustawa wprowadza równocześnie wyjątek od powyższego zakazu. Zgodnie z art. 39 ust.3 w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jest możliwe lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych i urządzeń, jednak wymaga to właściwego zezwolenia zarządcy drogi. Zezwolenie wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej. Odmowa wydania zezwolenia może nastąpić wtedy, gdy umieszczenie urządzeń w pasie drogi spowodowałoby zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, naruszałoby wymagania z przepisów odrębnych lub prowadziłoby do utraty gwarancji lub rękojmi w zakresie budowy, przebudowy lub remontu drogi.
Budowa, przebudowa lub remont drogi
Jeżeli w pasie drogowym znajdują się obiekty budowlane lub urządzenia, to w razie remontu drogi może powstać kolizja. Kolizja ta musi być usunięta z czym jak to wyżej wskazano łączą się bardzo wysokie koszty. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych koszty zobowiązany jest ponieść właściciel urządzenia lub obiektu. Obowiązek ten nie ciąży więc na inwestorze przeprowadzającym remont lub przebudowę drogi. Wynika to wprost z art. 39 ust.3 ustawy o drogach publicznych.
Powyższy przepis wprowadza obowiązek dla inwestora by domagał się pokrycia kosztów usunięcia kolizji od właściciela urządzenia. Przepis ten może stanowić nawet podstawę do dochodzenia roszczeń w drodze sądowej przeciwko podmiotom zobowiązanym do poniesienia kosztów. Nie jest więc prawidłową praktyką by koszty usunięcia kolizji ponosił inwestor. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji gdy inwestorem jest gmina, powiat lub zarządca drogi. Ponoszenie przez te podmioty kosztów usunięcia kolizji ma charakter naruszenia dyscypliny finansów publicznych (art. 5 ust.1 pkt.2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).
Możliwa jest taka sytuacja, że inwestor tymczasowo pokrywa koszty usunięcia kolizji a następnie domaga się zwrotu poniesionych kosztów od właściciela urządzenia.
Potrzebujesz pomocy prawnej w sprawach związanych z prawem budowlanym? Nasi prawnicy posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie, aby udzielić Ci profesjonalnej pomocy. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na konsultację i skorzystać z naszych usług prawnych.
Polecane:
Kaucja na zabezpieczenie roszczeń inwestora w razie wstrzymania wykonania decyzji o pozwoleniu na budowę
29.03.2023 • Marta Kawecka
Pozwolenie na budowę domu do 70 m2
30.09.2022 • Marta Kawecka
Postępowanie przed KIO
20.09.2021 • Marta Kawecka
Pełnomocnictwo elektroniczne w zamówieniach publicznych
28.05.2023 • Marta Kawecka
Utwardzenie gruntu – formalności
28.01.2023 • Marta Kawecka
Wynagrodzenie kosztorysowe w zamówieniach publicznych
15.12.2022 • Marta Kawecka
Charakterystyka i uwarunkowania umowy o roboty budowlane w zamówieniach publicznych
15.03.2023 • Marta Kawecka
Zamówienia publiczne na roboty budowlane
28.02.2023 • Marta Kawecka
Budowa wiaty garażowej w granicy działki
10.05.2023 • Marta Kawecka
Pozwolenie na wiatę przyścienną
15.03.2023 • Marta Kawecka
Zamówienia publiczne – obsługa prawna
07.02.2023 • Marta Kawecka
Umowa o generalne wykonawstwo inwestycji
01.12.2022 • Marta Kawecka
Pełnomocnictwo w zamówieniach publicznych
08.02.2023 • Marta Kawecka
Budowa domu do 70 m2
15.07.2022 • Marta Kawecka
Odwołanie od wyniku przetargu
06.08.2022 • Marta Kawecka
Wytyczenie budynku
26.05.2023 • Marta Kawecka
Planowanie zamówień publicznych
20.02.2021 • Marta Kawecka
Ograniczenie podwykonawstwa w zamówieniach publicznych
29.07.2022 • Marta Kawecka
Prawo zamówień publicznych a podwykonawcy
07.03.2022 • Marta Kawecka
Procedura zamówień publicznych
26.02.2023 • Marta Kawecka
Czym charakteryzuje się umowa ramowa w zamówieniach publicznych?
15.03.2023 • Marta Kawecka
Elektroniczny dziennik budowy
02.02.2023 • Marta Kawecka
Odwołanie od decyzji
15.05.2023 • Beata Pepłowska
Umowy w zamówieniach publicznych
03.05.2023 • Marta Kawecka
Zaskarżenie pozwolenia na budowę
05.03.2023 • Marta Kawecka
Wadium w zamówieniach publicznych
15.04.2023 • Marta Kawecka
Odległość od granicy działki w prawie budowlanym
26.02.2023 • Marta Kawecka
Odwołanie do KIO
18.05.2023 • Marta Kawecka
Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych (p.z.p.)
29.04.2023 • Marta Kawecka
Rozgraniczenie nieruchomości
27.03.2023 • Marta Kawecka
Budowa studni na działce – formalności i przepisy
14.05.2023 • Marta Kawecka
Przepisy budowlane
23.01.2023 • Marta Kawecka
Blokowanie inwestycji powstającej w sąsiedztwie
27.04.2023 • Marta Kawecka
Decyzja ostateczna – czym różni się od wykonalnej, a czym od prawomocnej?
07.07.2023 • Marta Kawecka
Odwołanie przetargu na sprzedaż nieruchomości
08.05.2023 • Marta Kawecka
Ocena wodnoprawna – wymogi dla inwestora
14.02.2023 • Marta Kawecka
Błędy w interpretacji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
30.01.2023 • Marzena Kuchta
Dopuszczalne poziomy hałasu przy braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
09.01.2023 • Marta Kawecka
Prawo budowlane – historia i aktualne przepisy prawne – 2017
08.10.2017 • Marta Kawecka
Najem instytucjonalny
25.09.2017 • Marta Kawecka
Strona postępowania o pozwolenie na użytkowanie
18.03.2023 • Beata Pepłowska