Przed wydaniem decyzji o pozwolenie na budowę lub decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego organ administracji architektoniczno-budowlanej dokonuje sprawdzenia przedłożonego projektu. Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy prawo budowlane sprawdzeniu podlega:
- „zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
- zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi;
- kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1b, oraz zaświadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 7;
- wykonanie – w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, o którym mowa w art. 20 ust. 2, także sprawdzenie projektu – przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania projektu - lub jego sprawdzenia – zaświadczeniem, o którym mowa w art.12 ust.7;”
Organ jest związany powyższym zakresem sprawdzenia i nie może dokonywać weryfikacji projektu pod innym kontem. Jak przyjmuje się w orzecznictwie organ nie może ingerować np. w zawartość merytoryczną projektu i nie może badać jego zgodności z przepisami techniczno – budowlanymi. Badanie projektu musi być ograniczone tylko co do zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska (wyrok WSA w Opolu z dn. 26 listopada 2014r. II Sa/Op 364/14)