rozwiązanie prawne
W toku przebudowy, budowy lub remontu drogi publicznej często zachodzi potrzeba przełożenia w pasie drogowym urządzeń lub obiektów budowlanych nie związanych z zarządzaniem drogą lub ruchem drogowym (np. instalacje, przewody, sieć wod.-kan., itp.). Koszty wykonania takiego przełożenia są z reguły bardzo duże. Poniżej wskazano, jaki podmiot jest zobowiązany do pokrycia tych kosztów.
Czy umieszczanie obiektów budowlanych w pasie drogowym jest możliwe?
Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych wprowadza generalny zakaz umieszczania w pasie drogowym urządzeń, przedmiotów i materiałów, czyli różnych obiektów budowlanych, niezwiązanych z zarządzaniem drogą lub potrzebami ruchu drogowego (art. 39 ust.1 pkt.1).
Ustawa wprowadza równocześnie wyjątek od powyższego zakazu. Zgodnie z art. 39 ust.3 w szczególnie uzasadnionych przypadkach jest możliwe lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych i urządzeń, jednak wymaga to właściwego zezwolenia zarządcy drogi. Zezwolenie wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej. Odmowa wydania zezwolenia może nastąpić wtedy, gdy umieszczenie urządzeń w pasie drogi spowodowałoby zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, naruszałoby wymagania z przepisów odrębnych lub prowadziłoby do utraty gwarancji lub rękojmi w zakresie budowy, przebudowy lub remontu drogi.
Budowa, przebudowa lub remont drogi
Jeżeli w pasie drogowym znajdują się obiekty budowlane lub urządzenia, to w razie remontu drogi może powstać kolizja. Kolizja ta musi być usunięta, z czym jak to wyżej wskazano łączą się bardzo wysokie koszty. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych koszty zobowiązany jest ponieść właściciel urządzenia lub obiektu. Obowiązek ten nie ciąży więc na inwestorze przeprowadzającym remont lub przebudowę drogi. Wynika to wprost z art. 39 ust.3 ustawy o drogach publicznych.
Powyższy przepis wprowadza obowiązek dla inwestora, by domagał się pokrycia kosztów usunięcia kolizji od właściciela urządzenia. Przepis ten może stanowić nawet podstawę do dochodzenia roszczeń w drodze sądowej przeciwko podmiotom zobowiązanym do poniesienia kosztów. Nie jest więc prawidłową praktyką, by koszty usunięcia kolizji ponosił inwestor. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy inwestorem jest gmina, powiat lub zarządca drogi. Ponoszenie przez te podmioty kosztów usunięcia kolizji ma charakter naruszenia dyscypliny finansów publicznych (art. 5 ust.1 pkt.2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).
Możliwa jest taka sytuacja, że inwestor tymczasowo pokrywa koszty usunięcia kolizji a następnie domaga się zwrotu poniesionych kosztów od właściciela urządzenia.
Potrzebujesz pomocy prawnej w sprawach związanych z prawem budowlanym? Nasi prawnicy posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie, aby udzielić Ci profesjonalnej pomocy. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na konsultację i skorzystać z naszych usług prawnych.
