Zasady uzyskiwania wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowaniu przestrzennego reguluje ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 30 ust.1 tej ustawy wypis i wyrys ma prawo uzyskać każdy. W celu uzyskania dokumentu wystarczające jest złożenie odpowiedniego wniosku i uiszczenie odpowiedniej opłaty. Nie jest konieczne wykazanie interesu prawnego albo interesu faktycznego w uzyskaniu wypisów. Sprawa powinna być załatwiona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Procedura uzyskania wypisu i wyrysu z mpzg
Aby uzyskać wypis i wyrys należy złożyć pisemny wniosek do właściwego ze względu na lokalizację wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Część urzędów posiada własne formularze wniosków ale ich stosowanie nie jest obowiązkowe. Każdy może złożyć własny wniosek w którym należy określić:
- „imię i nazwisko lub firmę wnioskodawcy;
- jego adres zamieszkania lub siedziby;
- oznaczenie organu – właściwego ze względu na lokalizację obszaru objętego wnioskiem;
- określenie zakresu żądania poprzez wpisanie słów „ wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego”;
- należy wpisać w treść wniosku wszystkie znane dane dotyczące nieruchomości tj. adres nieruchomości (miejscowość, gmina, ulica, numer), dane ewidencyjne nieruchomości (obręb, arkusz, nr. działki);
- czytelny podpis wnioskodawcy;”
Wniosek może dotyczyć aktualnego jak i archiwalnego planu. Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej. Wysokość opłat jest następująca:
- od wypisu: do 5 stron – 30zł, powyżej 5 stron – 50zł;
- od wyrysu: 20 zł za każda pełną lub rozpoczętą część odpowiadającą stronie formatuA4, nie może to być więcej niż 200zł.
Najczęściej składając wniosek nie jest wiadomo ile stron będzie miał przedmiotowy wypis i wyrys. Powoduje to trudności w uiszczeniu odpowiedniej opłaty przy złożeniu wniosku. W praktyce odbywa się to tak, że w momencie składania wniosku wnioskodawca stara się uzyskać informację o objętości wypisu i wyrysu. Drugim często stosowanym rozwiązaniem jest to, że opłata jest faktycznie pobierana w momencie wydania wypisu i wyrysu (nie w momencie złożenia wniosku).
Kontrola wniosku o wypis i wyrys z mpzg
Po wpłynięciu wniosku właściwy organ dokonuje jego kontroli. W razie stwierdzenia braków formalnych wnioskodawca jest wzywany do ich uzupełnienia. Najczęściej braki formalne dotyczą zbyt małej liczby oznaczeń identyfikujących nieruchomość oraz zbyt małej opłaty skarbowej. Wezwanie do uzupełnienia braków często opatrzone jest rygorem o odmowie wydania wypisu i wyrysu w razie nie uzupełnienia koniecznych elementów. Następnie organ sprawdza czy dla terenu objętego wnioskiem obowiązywał lub obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W razie ustalenia negatywnego wnioskodawca jest o tym informowany. Ponieważ w takiej sytuacji wypis i wyrys nie może być wydany więc można złożyć wniosek o zwrot opłaty skarbowej.
Wydanie wypisu i wyrysu z mpzg
Gdy wniosek jest kompletny lub po jego uzupełnieniu, właściwy organ przygotowuje i wydaje wypis i wyrys. W razie konieczności uzupełnienia opłaty skarbowej dokument jest wydawany po uzupełnieniu tej opłaty. Jeżeli natomiast okaże się, że wnioskodawca uiścił zbyt wysoką opłatę to wypis i wyrys jest wydawany wraz z pismem informującym o nadpłacie opłaty skarbowej. Nadpłacona część opłaty skarbowej może ulec zwrotowi ale konieczne jest złożenie stosownego wniosku ( organ nie działa z urzędu). Wniosek o zwrot może być złożony najpóźniej w ciągu 5 lat licząc od końca roku w którym dokonano opłaty.
Potrzebujesz prawnika specjalizującego się w prawie budowlanym? Nasza kancelaria prawnicza oferuje wsparcie prawników z doświadczeniem w tej dziedzinie. Zapewniamy analizę umów, reprezentację przed sądami oraz profesjonalne doradztwo w zakresie przepisów dotyczących budownictwa. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać skuteczną pomoc prawną.