Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej – ustawa) w art. 4 ust. 2 wyróżnia dwa rodzaje decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu:
- „decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego (tzw. decyzja ULICP) – dla inwestycji celu publicznego,
- decyzję o warunkach zabudowy (tzw. decyzja WZ, nazywana wuzetką) – dla innych inwestycji.”
Tryb postępowania co do obu rodzajów decyzji jest odrębny. Poniżej omówiono postępowanie w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy dla innej inwestycji niż inwestycja celu publicznego (decyzja WZ).
Postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy
Postępowanie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy rozpoczyna się z chwilą złożenia do wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) stosownego wniosku. W razie braków formalnych wniosku, inwestor jest wzywany do jego uzupełnienia.
Podmiotem wszczynającym postępowanie nie musi być właściciel czy też użytkownik wieczysty nieruchomości. Wniosek o wydanie odpowiedniej decyzji może złożyć każdy. Decyzja ta nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich. Informację tej treści zamieszcza się w decyzji (art. 63 ust. 2 ustawy).
Kilka różnych podmiotów może złożyć wniosek o wydanie decyzji co do tego samego terenu (tej samej nieruchomości). Wszystkie wnioski mogą zostać uwzględnione, a decyzja może być wydana więcej niż jednemu wnioskodawcy. W takich wypadkach, odpis decyzji jest doręczany do wiadomości pozostałym wnioskodawcom oraz właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości (art. 63 ust. 1).
Wniosek
Po wszczęciu postępowania wójt (burmistrz lub prezydent miasta) zobowiązany jest dokonać uzgodnień z szeregiem organów i podmiotów, wymienionych w art. 53 ust. 4 ustawy, w tym między innymi z:
- „ministrem właściwym do spraw zdrowia – w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- wojewódzkim konserwatorem zabytków – w odniesieniu do obszarów i obiektów objętych formami ochrony zabytków, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446) oraz ujętych w gminnej ewidencji zabytków;
- dyrektorem właściwego urzędu morskiego – w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani;
- właściwym organem nadzoru górniczego – w odniesieniu do terenów górniczych;
- właściwym organem administracji geologicznej – w odniesieniu do udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych;
- starostą, jako właściwym organem ochrony środowiska – w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych;
- organami właściwymi w sprawach ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz melioracji wodnych – w odniesieniu do gruntów wykorzystywanych na cele rolne i leśne w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami;
- dyrektorem parku narodowego – w odniesieniu do obszarów położonych w granicach parku i jego otuliny;
- regionalnym dyrektorem ochrony środowiska – w odniesieniu do innych niż wymienione w pkt 7 obszarów objętych ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody;
- właściwym zarządcą drogi – w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego.”
Uzgodnienie dokonywane jest przez każdy z uzgadniających organów w formie postanowienia. Stanowisko powinno być wyrażone w terminie 2 tygodni od dnia otrzymania wniosku o uzgodnienie. W razie nie zajęcia stanowiska w powyższym terminie, przyjmuje się uzgodnienie za dokonane (art. 53 ust. 5 ustawy). Postanowienie może zaskarżyć zażaleniem wyłącznie inwestor. Zażalenie składa się do organu nadrzędnego nad organem, który wydał kwestionowane postanowienie. Wobec postanowień ministrów składa się wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy objętej wydanym postanowieniem. Na postanowienie organu nadrzędnego przysługuje natomiast prawo złożenia skargi do sądu administracyjnego.
Co określa decyzja o warunkach zabudowy?
Po uzyskaniu niezbędnych ze względu na rodzaj planowanej inwestycji uzgodnień, wójt (burmistrz lub prezydent miasta) wydaje decyzję o warunkach zabudowy. Określa w niej:
- „rodzaj inwestycji;
- warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające z przepisów odrębnych,
- linie rozgraniczające teren inwestycji, wyznaczone na mapie w odpowiedniej skali.”
Decyzja powinna być wydana w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku. W przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej, wydanie decyzji może nastąpić w terminie 2 miesięcy.
Oferujemy profesjonalne usługi prawne dla klientów z branży budowlanej. Nasza kancelaria prawnicza skupia się na rozwiązaniu problemów prawnych związanych z budową, remontem i kontraktami. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać skuteczną pomoc prawną i skonsultować swoje potrzeby.