Procedura uchwalania MPZP jest niezwykle ważna i składa się z kilku istotnych etapów. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ustala przeznaczenie terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określa sposoby zagospodarowania i warunki zabudowy terenu. Jest dokumentem służącym określaniu przeznaczenia nieruchomości, wyznaczając jedyny sposób jej zagospodarowywania. Plan miejscowy tworzony jest z reguły dla części obszaru gminy, chyba że uwzględnia zadania publiczne o charakterze ponadlokalnym.
Jak przebiega procedura uchwalania MPZP?
Pierwszym krokiem procedury uchwalania MPZP jest podjęcie uchwały o przystąpieniu do jego sporządzenia. Uchwała jest podejmowana na wniosek wójta, (burmistrza lub prezydenta miasta) lub z inicjatywy rady gminy (art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – dalej ustawa) .
Przed przystąpieniem do głosowania nad uchwałą wójt (burmistrz, prezydent miasta) sprawdza zgodność przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium oraz zasadność sporządzenia planu. Ponadto określa on zakres prac planistycznych oraz przygotowuje materiały geodezyjne do opracowania planu (art. 14 ust. 5). Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego konkretyzuje zatem ustalenia zawarte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania terenu.
Ustawa, w art. 15 ust. 2, określa trzynaście obowiązkowych elementów planu. Są to m.in:
- „określenie przeznaczenia terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania,
- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego,
- zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego,
- zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej,
- wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych,
- zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu, maksymalną i minimalną intensywność zabudowy jako wskaźnik powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, minimalny udział procentowy powierzchni biologicznie czynnej w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej, maksymalną wysokość zabudowy, minimalną liczbę miejsc do parkowania w tym miejsca przeznaczone na parkowanie pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową i sposób ich realizacji oraz linie zabudowy i gabaryty obiektów.”
Ogłoszenie w prasie i składanie wniosków
O tym, że uchwała o sporządzeniu miejscowego planu została podjęta, wójt, (burmistrz lub prezydent miasta) ogłasza w prasie miejscowej oraz w drodze obwieszczenia. W ogłoszeniu zawarte są informacje o miejscu i terminie składania wniosków zainteresowanych stron co do rozwiązań mających być uwzględnionych w planie. Ponadto zawiadamia się o podjęciu uchwały o sporządzeniu planu instytucje, właściwe do opiniowania projektu planu miejscowego.
Po upływie terminu na składanie wniosków, sporządzany jest projekt miejscowego planu, z przewidywanym wpływem na środowisko oraz szacowanymi kosztami finansowymi.
Zaopiniowanie MPZP jako część procedury uchwalania
Procedura uchwalania MPZP polega także na zaopiniowaniu tego dokumentu przez przez szereg podmiotów wymienionych w art. 17 pkt 6 a) ustawy. Podmiotami tymi są między innymi:
- „gminna komisja urbanistyczno-architektoniczna (komisję utworzoną w danej gminie lub w innej gminie, której powierzono pełnienie funkcji doradczych albo komisję powiatową, gdy brak jest komisji gminnej),
- wójtowie (burmistrzowie gmin albo prezydenci miast) graniczących z obszarem objętym planem, w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym;
- regionalny dyrektor ochrony środowiska;
- właściwy organ Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej.”
Po uzyskaniu stosownych opinii wójt (burmistrz lub prezydent miasta) dokonuje uzgodnień projektu planu z podmiotami wskazanymi w art. 17 pkt 6 b) ustawy. Są to między innymi:
- „wojewoda, zarząd województwa, zarząd powiatu w zakresie odpowiednich zadań rządowych i samorządowych;
- organy właściwe do uzgadniania projektu planu na podstawie przepisów odrębnych;
- właściwy zarządca drogi, jeżeli sposób zagospodarowania gruntów przyległych do pasa drogowego lub zmiana tego sposobu mogą mieć wpływ na ruch drogowy lub samą drogę;
- właściwe organy wojskowe, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa;
- właściwy wojewódzki konserwator zabytków;
- zarząd województwa.”
Publiczna debata na temat planu
Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych opinii, projekt planu poddawany jest niezbędnym korektom oraz przedłożony do publicznego wglądu. W międzyczasie ma miejsce publiczna debata o charakterze lokalnym, w czasie której dyskutuje się nad przyjętymi rozwiązaniami w planie.
Uwagi do projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu, bez względu na to, czy posiada tytuł prawny do nieruchomości objętych projektem planu lub czy zamieszkuje na obszarze danej gminy (art. 18 ust. 1 ustawy). Uwagi mogą być wniesione na piśmie lub w formie elektronicznej.
W wyniku uwzględnienia uwag projekt planu może zostać zmieniony. Wówczas cała procedura jest powtarzana. Projekt planu, wraz z listą nieuwzględnionych uwag, jest przedstawiany radzie gminy, w celu jego uchwalenia.
Działania rady gminy
Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu jego zgodności ze studium (art. 20 ust. 1 ustawy). Po uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przez radę gminy przedstawiana jest ona wojewodzie w celu oceny jej zgodności z przepisami prawa.
Uchwała rady gminy podlega publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz na stronie internetowej gminy. Obowiązuje ona od określonego w niej dnia wejścia w życie, jednakże nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.
Istotne naruszenie którejś z zasad sporządzania planu wymienionych powyżej skutkuje nieważnością uchwały rady gminy w całości lub części (art. 28 ustawy). Każdy ma prawo wglądu do planu miejscowego oraz otrzymania z niego wypisów i wyrysów
Uchwała rady gminy może być zaskarżona do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym jedynie przez osoby, których interes prawny uchwała ta narusza.
Nasza kancelaria prawnicza specjalizuje się w prawie budowlanym i oferuje usługi konsultacji dla klientów indywidualnych i firm. Nasi prawnicy są dobrze zaznajomieni z kompleksowymi przepisami prawnymi dotyczącymi budownictwa i są gotowi pomóc Ci w rozwiązaniu wszelkich problemów prawnych. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na spotkanie.